Lean IT Certificering (LITA)

Lean IT is een verlenging van de principes van Lean, toegepast op de IT omgeving. De aanpak is een manier van denken en doen die sterk gericht is op de cultuur van de IT organisatie. Lean IT gaat over het ontwikkelen en managen van Informatie Technologie producten en diensten.

Lean Principes hebben betrekking op:

  • Verhogen van de waarde voor de klant
  • Verwijderen van verspilling (werk dat geen waarde toevoegt)
  • Management als facilitator
  • Alle medewerkers betrekken
  • Continu verbeteren
  • Waarde borgen met minder werk.

Veel organisaties hebben Lean IT geadopteerd om klanttevredenheid te verhogen en om meer strategische en financiële waarde te realiseren.

Aan het eind van de training:

  • Bent u vertrouwd met de concepten en basis principes van Lean IT
  • Bent u bekend met het gebruik van diverse Lean IT analyse instrumenten
  • Heeft u inzicht in wat Lean IT voor een organisatie kan betekenen
  • Begrijpt u de toepassing van de Lean filosofie in een IT omgeving
  • Bent u in staat om de principes van Lean IT praktijken toe te passen onder begeleiding van een Lean expert.

Voordelen voor individuele deelnemers:

  • De principes van Lean IT-praktijken toepassen om het noodzakelijke inzicht te geven in zakelijke diensten en ondersteuning bieden voor zaken, werknemers en processen die van waarde zijn voor de IT.
  • Vertrouwd zijn met het gebruik van verschillende Lean IT-analyse-instrumenten en begrijpen hoe de Lean IT-filosofie in een IT-omgeving wordt toegepast.
  • Inzicht bieden in de klantervaring en de oorzaak van problemen in kaart brengen om de tevredenheid van de klant te vergroten.
  • De zakelijke diensten afstemmen op IT om de oplossing voor het leveren van een dienst te evalueren en de activiteiten die geen waarde toevoegen in kaart te brengen – en die activiteiten ook verminderen.
  • Processen om aan allerlei eisen te voldoen, stroomlijnen en automatiseren om zo kosten en risico’s te verminderen.

Voordelen voor organisaties:

  • Voortaan uitstekend werk afleveren door verbeterde wendbaarheid, kwaliteit van de dienstverlening en efficiency.
  • Bouwen aan een op de klant gerichte en waarde-georiënteerde cultuur waarin de medewerkers volop meedoen aan de Lean IT-processen.
  • Alle medewerkers betrekken bij het voortdurend verbeteren van diensten en het behouden van waarde, bij een gelijktijdige geringere inspanning.
  • IT-werkzaamheden en -processen optimaliseren om de zakelijk gezien meest vitale toepassingen en diensten te ondersteunen.
  • Een doortastend proces invoeren om problemen op te lossen om zo meer strategische en financiële waarde te bereiken.

Lean thinking is about understanding how to assess business processes, to identify and eliminate waste. Today, many IT professionals stakeholders from cross-functional areas -operational, tactical and strategic — have or are planning to get certified in Lean IT with the objective of reducing waste and improving efficiency.

The Lean IT Certification Scheme consists of 4 distinct certifications for various levels, starting at entry level with Lean IT Foundation and moving into Lean IT Kaizen, climbing further up the ladder to Lean IT Leadership or Coach. Each level introduces more knowledge and skills, eventually leading up to competences that enable a professional to support corporate introduction or development of Lean IT implementations.

LITA certification

 

Onze trainingen

This training is available in both Dutch and English. The exam is only available in English.

 

Examen Format

  • Multiple choice
  • 60 minutes
  • Closed book.

Kaizen is the Japanese word for continuous improvement using small incremental changes. It translates as change for the better. Kai means change, Zen means for the better. Kaizen is an approach for solving problems and forms the basis of incremental continual improvement in organizations. A problem is a difficulty that has to be resolved or dealt with. When applied to the workplace, Kaizen means continuous improvement involving everyone, managers and workers alike, every day and everywhere, providing structure to process improvement.

This training is available in both Dutch and English. The exam is only available in English.

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.